fredag 12 november 2010

yummy

Har ett middagstips, och är mäkta stolt. Lagade en god fiskrätt häromdagen. Pappa K blev förvånad, minst sagt, jag är ingen naturbegåvning i köket. Vit fryst fisk brukar inte vara min favvo i vardagsmatlagning, blir lätt skolmatsfeeling.

Vi kan kalla rätten 'Parmesan- och örtgratinerad fisk' för det låter fancy, avancerat och impande.

Såhär gjorde jag:

Jag hittade 400 g fisk i frysen. Därefter tinade jag fisken, (det var av sorten kolja, men tror att det går bra med vadsom) lade filéerna i en form och klickade ut lite smör hipp som happ.

På fisken smetade jag ut en röra bestående av: 1 dl hackad färsk gräslök och basilika, 1 dl parmesan (äkta är självfallet godare än grana padano, men funkar såklart), 1 dl ströbröd och en stor skvätt olivolja (så det blir smetigt).

Salta och peppra efter behag, men vi skippade saltet för lillplupps skull. Släng in i ugnen 175 grader tills täcket har blivit gyllene, en sisådär cirkus 25 minutos.

Servera med till exempel potatismos, grönsak, citronklyfta och ett stort glas Fun Light Appear.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar