måndag 11 april 2011

lite gnäll

Läste om dålig kundservice hos Inspirationsbloggen, och kan inte annat än att instämma!

Det finns många butiker och restauranger här i Härnösand som verkligen är halvdana. De flesta faktiskt. Vissa små guldkorn förstås, men många bottennapp. Det känns som att personalen oftast lunkar på i invanda spår, kör samma inredning som de hade för tjugotvå år sedan (när plejset öppnade) och är allmänt blasé mot de få betalande kunder som råkar handla något.

Det finns inget intresse att sälja ett jota och serva kunder. Jädra problematiskt det där. Jag vill stötta lokala butiker, men lite ansträngning från deras sida krävs. Det ska ju inte vara biståndsarbete att spendera pengar lokalt.

Ett exempel är en nyöppnad damklädesbutik som har öppet 9-17, bara vardagar. De flesta frisörer stänger kl.17 och har inte heller lördagsöppet. Jag tog upp det med en frisör som jag klippte mig hos. Frågade lite försiktigt varför de inte har öppet på lördagar, då de flesta kanske inte har tid att klippa sig under vardagarna? Inte vill man väl jobba helg, sade hon.

Nehe, inte det nej. Det förstås.

Det blir ju dessvärre så att alla åker till det stora trista opersonliga köpcentrumet i Sundsvall vareviga helg. Fem mil bort. Där får man leta efter en parkeringsplats. Jag förstår att man åker dit. Personalen i butikerna där säger hej. Allt man söker finns. Öppettiderna är generösa. Folk jobbar - jag vet man kan knappt tro sina ögon - helg!

1 kommentar: