lördag 18 september 2010

husköpet

Jamenvisst, det är husköp på G! Vi slog till på huset vi funderat på. Helt bananas! Det var ett toppenläge då vi fick ett bra pris. Säljarna har bråttom, och vi var de enda intresserade. Helt annan bostadsmarknad här i obygden. Jag lyckades förhandla till mig att vi ska få en del möbler också i köpet. Så slipper vi köpa utemöbler, bland annat.


Det är ett tvåvåningshus på cirkus 150 kvm, med källare. Kåken är vit med bruna knutar. Utöver det stora huset tillkommer ett gårdshus på tomten, det är lite nedgånget och saknar dusch men kommer att bli perfa att ha gäster i till sommaren. Nu finns inga ursäkter, planera in ett besök i Härnta käraste vänner!

Huset är byggt 1930 och är väldigt bra skött av det äldre par som bott där sedan 1963. Fasad, tak och annat tråk är bytt. Inredningen är såklart omodern, man kan inte få allt, - fluffig heltäckningsmatta i vardagsrummet, furu-relax i källaren, våtrumstapeter, plastmattor och fula tapeter galore.

Men det går att åtgärda! På pluskontot å andra sidan är för det första den fantastiska trädgården. Tomten är enorm, med blomrabatter, trädgårdsland, hallonbuskar, rabarber, äppelträd och inglasad veranda. Allt är exemplariskt skött. Det finns en bastu (lycka!) och en öppen spis. Ny diskmaskin och en ny tvättmaskin i tvättstugan (bara det liksom, en tvättstuga!). Det finns garage, snickarrum, tre sovrum, två vardagsrum, rymligt kök, matförråd (svale heter det visst) och klädkammare.

Vi ska fixa lite inledningsvis. Båda badrummen ska bli nyrenoverade (tack ROT!) och vardagsrummen (två st av någon anledning, antar att ena ska vara matsal? Öh, vi har inga matsalsmöbler direkt) ska få nytt golv och ett lager vit färg. Vi börjar där.

Men det är så ofantligt svårt att inreda ett badrum. Har ni några tips? Jag tänker mig ett svart- och vitrutigt klassiskt golv på lilla toaletten. Alltid velat ha ett sådant.

Nu återstår en fråga, hur i hela fridens namn ska jag kunna sköta en trädgård nästa sommar? Det måste finnas en bok om trädgårdsskötsel. Det vore himla synd om jag trashade tantens och gubbens pride and joy - trädgården. Även här tager jag tacksamt emot tips. Nervöst!

Bilder? Jaha, ni vill se bilder. Jag vet, en blogg utan bilder är som vaniljglass utan chokladsås. På måndag ska jag dit på besiktning och då ska jag passa på att fota. stay tuned!

Ha en tiptop helg!

6 kommentarer:

  1. det där låter ju awesome! haha... angående trädgården skulle jag kunna hook you up med min mamma... hon har koll på trädgårdar vill jag lova. en jävel på blommor och buskar och odling och rensning och allt sånt där annat som hör saker till. dock har dom ont om tid dom där föräldrarna, därav djungel-looken i täby. oh well, jag kan garantera att det finns bra många fler böcker om det där än du ens vill se. ska träffa dom idag, kan kolla om mammsen har några grundläggande tips...
    Jag är så glad för er skull, men ni inser väl att ni aldrig kommer vilja flytta tillbaka nu... till en liten trång lägenhet på typ 1/3 av den där ytan och utan allt lullull... jag sa ju att ni skulle skaffa ett skjul ;) kram!

    SvaraRadera
  2. I löv uttrycket "furu-relax"!

    SvaraRadera
  3. Catta - gärna lite tips från din mor. Tro mig, det behövs! Vet inte ens hur ogräs ser ut.
    Haha, du tror inte att vi kommer att trivas i en trång liten kartong i Estocolmo sen? Inte jag heller;) Men det blir ett senare problem. Kram!

    Sara - du ser det framför dig? Det är alltså ett rum precis utanför bastun med träbänkar med bruna och orangefärgade kuddar, furu-väggar och tak och en röd lampa! Haha, det är nästan komiskt coolt. Men verkligen bara nästan. Kram!

    SvaraRadera
  4. Grattis gumman! Verkligen skitkul! Hoppas ni kommer att trivas där. Hur har ni det annars, hittat ngt roligt folk? Kramar

    SvaraRadera
  5. mamma säger att det är lugnt. du behöver bara rensa bort ogräs (sånt som du tycker är fult) och klippa gräset (fast det kan väl pappa K göra?) och sen kan du försöka lista ut vilka växter du har och läsa på lite om dom... annars sköter sig nog det mesta själv. ingen ko på isen med andra ord :) va kul det ska bli att hälsa på!

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att höra! Tanten som bor i huset säger att det är lätt och att det mesta sköter sig självt i rabatterna. Däremot så ska jag försöka mig på ett trädgårdsland nästa sommar, så det blir det nog lite mer arbete med. Men det är bara kul! Lite potäter, morötter och annat smarrigt:) Det ska bli jättekul när ni kommer och hälsar på, längt!

    SvaraRadera