tisdag 29 november 2011

skeptiker i farten

Det står ofta i graviditetskalendrar, broschyrer och böcker att man ska prata med sin lilla bebis i magen då han eller hon bl.a. kan känna igen rösten efteråt. Nu undrar jag lite beträffande detta. Hörs det jag säger alltså in i magen, genom bukvägg osv, igenom fostervattnet, överröstar mina hjärtljud och diverse magbubblande, och så kan då bebisen som inte är sådär jättesmurto än höra min röst och lägga den på sitt lilla minne?

Nog för att det är mysigt att prata med sin lilla skrutt i magen och det hjälper att bygga en relation innan man träffats irl, men jag misstänker att hon inte hör ett jota alltså.

Det saknas en gnutta vetenskap kan jag tycka vad gäller mödravård och småbebisar, bl.a. märkliga teorier främst om amning och alla knäppa råd vi fick när A led av kolik. Lite konstigt kan jag tycka, då blivande föräldrar är så vetgiriga och vill ha tillgång till vettig information.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar