fredag 8 mars 2013

av egoistiska skäl

Varm barnahy, snoriga näsor
jag drar mina fingrar genom rufskalufs
smeker små runda vintertorra kinder
stryker med tummen över ögonbryn
pussar den äldre sakta och håller läpparna mot kinden utan att smacka
så han inte märker och illtjuter av ilska
jag läser bok med barn i famn
så att jag kan svepa armarna runt om och krama obemärkt
jag håller i hand när vi går för att borsta tänder
för att byta blöja eller hämta vinterkängor
jag tar igen för allt som varit
för otrygghet och för själatumult
för ältande och bedrövelse
jag bär omkring för kroppsvärmen
och känner ro i att inte vara ensam
i att vara behövd och skapa barndom
som är så trygg att den inte märks
lyckan i att vara behövd, att ha dem nära
att höra någon ropa mamma och vara mamman ropet avser
ni mina
jag har er också för min egen skull
för att skapa något nytt


6 kommentarer:

  1. Vad fint skrivet, mammamia:-) Ser fram emot att ses snart! Puss och kram/ Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen tack, en gillar att plottra;) Men den där tiden räcker knappt för att tänka klart en tanke ens, än mindre till att skriva ned den. Det ska bli alldeles ljuvlig att se dig, och lille Frankenstein!P&k!

      Radera
  2. Vilken vacker text!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla super-Hanna! Jag ser så himla mycket fram din ferre!

      Radera
  3. Åh så fint skrivet! Finaste M, jag är helt säker på att du är en fantastisk mamma! Många kramar! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så oändligt darlingo! Äsch då, fantastisk, nu ska vi inte överdriva;) Jag har rätt kort tålamod, surfar på min smartphone för ofta och har ångest över att jag serverar halvfabrikatmat. Men en helt OK mamma hoppas jag. Många kramar till er! Kom och hälsa på innan vi förgås av lappsjuka. Nära nu...

      Radera